Ensimmäinen ulkomaanretki moottoripyörällä.. 27062007-04072007

2706 Keskiviikko Hamina-HKI n. 136km

Reittinä siis Haminasta etelä-Norjan turneelle ja takaisin kulkineena Kawasakin ZZR1100 -91. Matka alkoi Lokinkadulta kohti Helsinkiä ja laivaterminaalia. Paikallisesta mp-kaupasta kävin ostamassa ketjurasvaa ja suuntasin nokan kohti botskia. Matkalla oli kohtalaisen viileä ja vettä tuli aivan tajuttomasti! Hengissä kuitenkin säilyin, ilman ihmeellisempiä ongelmia. Hesassa vesisadekin hellitti.

 

Pieni ongelma syntyi kun hienosti kyltitetty reitti satamaan katkesi tietöiden johdosta. Tuomiokirkon edustalla meinasinkin ajaa kiellettyä ajosuuntaa päin ja poliisisetät maijan kanssa perässä. Huomasin tosin ihan itse tekeillä olevan virheen.. Herrat tyylikkäästi blokkasivat muun liikenteen pysähtymällä keskelle risteystä ja hymyillen näyttivät, että käänny vaan oikealle puolelle ja no hätä. Hienosti apua antoivat. Tassua heilautin kiitokseksi.

 

Laivatoiminta pyörän kanssa olikin oma lukunsa. Moottoripyörä.org:n kautta lukemieni toimintaohjeiden mukaisesti jätin kulkineen laivaan näytetylle paikalle ja poistuin tarvitsemieni varusteiden kanssa kohti hyttiä. Joku pyöräilijä muistaakseni jäi pyöräänsä sitomaan. Laivapojat olivat tehneet sen mun puolesta. Tämän huomasin seuraavana aamuna. Homma oli ok, ei siinä mitään. Vaurioita ei syntynyt. Laivana tais olla Vikingin Mariella.

 

Laivalla pakolliset laivaostokset: röökiä, vähän olutta, sisuja, jekkua pullo, hajustetta ja bonuksena ystävällinen kauppakassa ostatutti pullon viskiäkin. Viski tulikin myöhemmin tarpeeseen. Illallisella kävin laivalta löytyneessä bbq-tyylisessä lafkassa nauttimassa oluen, puolikkaan pullon punkkua ja sairaan hyvän ja reilunkokoisen pihvin. Pihvi oli lisäksi vielä edullinen (muistaakseni joku tarjous n.20e). Iltasella vielä muutamalla olusella baarissa.. 

Reitti n.136km:

  

 Pyörä:

2806 to Tukholma Kongsberg n.600km

Laivan ollessa satamassa, rensselit kasaan ja menoksi. Liikenne oli verrattain vilkasta, pikkukaupungin pojasta.. Reitin löydyttyä selkeästi ulos Tukholmasta oli aika ensimmäisen röökitauon. Toinen tulikin suoritettua pienen evästyksen kera 68km Tukholman ulkopuolella.

Matkaa täytyi tehdä vilkkaasti, rajoitusten mukaan. Tosin rekkoja myöten ohittivat, niin päätin nostaa nopeuden liikennevirran mukaiseksi. Ensimmäinen päivän tankkaus tuli suoritettua Arboga-nimisessä kaupungissa. Ja se kaupunginosa johon minä "eksyin" oli hieno. Todella viihtyisän tuntuinen paikka. Vähän tuli tallusteltua ja ihmeteltyä ja kirkossakin pyörähdettyä. Tässä pari kuvaa kaupungista:

Mun makuun oleva "monumentti"

 

Matkaa jatkoin pakollisin tauoin.. Välillä ilma oli kaunis (vain hetken) ja välillä satoi aivan sairaasti. Täytyi ihan pysähtyä puun alle suojaan. Ensimmäinen kerta muuten mp:llä.. Pilvistä vähän osviittaa:

Eli niitä oli.. Seuraava taktinen pysähdys oli Töckforsissa. Aprikoin Norjan rajan olevan lähellä ja siksi tankkia täyteen. Tosin kilometrejäkin alkoi olla kasassa sen verran, että tuo oli pakollista. Tuostakin kylästä löytyi ihan helminähtävyyksiä (mielestäni otin seuraavat kuvat sieltä). Pidin tunnelmasta:

 

Pyörän päältä näkyvät maisemat paranivat heti rajan ylityksen jälkeen. Jännittävää tietysti olla reissussa ekaa kertaa, mut silti. Oslonlahden alittava tunnelikin löytyi ja pääsin viimein verrattain myöhään Drammeniin. Drammeniin laskeutuminen oli hieno. Mutkaa kovasti ja näkymät kaupungille+.  Nälkä oli hirmuinen, kello jo yli 20:00, rahaa piti saada. Automaatti auttoi siinä. Ruokapuolella tyydyin supernälkäisenä Mäkin ruokaan (ei kuulu tapoihin..). Pirtelö oli tosin hyvää. Hintaa en muista isolle kerrossetille ja pirtelölle, eikä väliksikään. Kallis varmaan oli.

Aterioinnin jälkeen vajaa ysiltä oli pakko jatkaa vaan matkaa. Tavoite oli Kongsbergissä, tai oikeastaan tienro40 liepeillä. Sinne siis vilkkaasti. Ideana lähteä nousemaan tietä 40 pohjoiseen ja heti sopivan telttapaikan löydyttyä maja pystyyn. Muutama km edestakaisin ja välttävä mesta löytyi:

 

Kutakuinkin näiltä nurkin:

Teltta pystyssä, kamat sisällä, alaruumis makuupussissa yllä urheilukerrasto, muutama reilu hörppy jekkua niin uni tuli kuin lekalla olis lyönyt. Pitkä ja väsyttävä päivä..

 

2906 Pe Kongsberg-Sogne

 

Aamu aukeni ja sadekin loppui juuri. Hirveän kostea ilma. Koko matkan idea syntyi minulle Matti Puputin tekemästä etelä-norjan matkakertomuksesta. Netissä olevista matkakertomuksista saa hyvin tietoa omia suunnitelmia tehdessä. Kiitos Matille hienoista jutuista!

Aamulla kuitenkin sain teltat ja tavarat pakettiin ja lähdin ajamaan takaisinpäin kohti Konsbergin keskustaa. Joki virtasi todella kauniina tien sivustalla. Kaupungissa avautuikin hienot maisemat joesta.

 

Tie 40 katkeaa kaupungin kohdalla ja jatkuu hiukan Drammenin suunnassa. Tie alkoi todella upeasti. Oli mutkaa ja nousua. Ajamisen ilo :0) Noin 40km ajon jälkeen alkoi isäntä kaipaamaan evästä. Kellokin lähenteli kymmentä. Sopiva tarjokas oli Hvittingfossissa oleva huoltoasema. Pieni asema tarjosi pyörällekin 12,3l bensaa 12,25kr/l ja isännälle jonkinlaisen hampurilaisen. Huoltsikan täti teki oivan hamppariaterian. Ei mitään Mäkin settiä vaan ihan kunnon maalaisjauhelihapihvillä varustetun kunnon setin. Erittäin runsas ja täyttävä. Matkaevääksi limpparia tankkilaukkuun. Tien 40 valloitus saattoi jatkua. Pitkälle en päässytkään kun joutui pysähtymään ja ihailemaan joen koskea. Kohdassa tie 40 ylittää joen ja siinä oli jonkinlainen majoitushässäkkäkin. Perhokalastajiakin bongattu. Kalastustakin harrastaneena en ollut kateellinen. Olinhan itse MP:llä liikenteessä :=) Seikkailulla. Pari kuvaa joesta:

Ja taas ratsaille. Käännyin tieltä 40 tielle 32 kohti Skieniä. Uusi tie tarjosi todella makeita mutkia. Ensin noustiin ja lopulta laskeuduttiin kohti Skieniä. Aivan mahtava tie ajaa. Skienissä pysähdyin ottamaan pari kuvatusta. Ei rumaksi voi moittia tuotakaan:

Joku paikallinen pysti, tukinuittoon ilmeisesti liittyy:

Skienistä tielle 36 joka kai seurailee Norsjön?? rantamia. Tie ei ollut mikään älyttömän mutkainen, mutta mahtavia maisemia oli tarjolla. 

Tieltä 36 käännyin tielle 359. Keli oli parantunut koko ajan ja unettamaan alkoi. Pyörä parkkiin levähdysalueelle, penkille makaamaan ja unta kuulaan. Sinänsä tie oli mukava. Liikennettä ei juurikaan ollut ja hyväunisena ainoan häiriön antoi kuin herätykseksi tilattu paikallisen TVH:n kaveri. Varjoakin löytyi sopivasti :0)

359:siltä takaisin 36:lle ja kohti Seljordia. Seljordista pätkä E134:jää ja takaisin etelään tietä 41. Tie 41 tarjosi aivan mielettömiä maisemia. Todella mahtava oli ajella:

 

Johonkin väliin päivän varrelle mahtui kunnon mutkapätkääkin:

Kilometri toisensa jälkeen kauniita maisemia.. Ilta alkoi olla lähellä. Kello kuutta.. Pysähdyin Birkelandissa ostamassa bensaa ja sitten paikallisesta KIWI:stä eväitä. Pähkinöitä, leipää, metukkaa, juustoa jne.. Ajatuksena etsiä teltalle sopivaa paikkaa. Sadekin alkoi painamaan päälle ja vaatteet taasen märät. Tie 41 loppui rannikolla menevään tiehen E39. Rannikko tuntui muutenkin olevan verrattain täyteen asutettu. Ei löydy sopivaa paikkaa ja kompromissiratkaisuna päädyn motelli/leirintäalueelle ,Åros Motell Camp, pienen vit***ksen kera. Olen valmis vaikka vuokraamaan pienen mökin, mutta kaikki oli varattuina. Hinta olisi ollut tähtitieteellinen. Telttapaikastakin joutui maksamaan 150kr. Respan setä kertoi hintaan kuuluvan ulkouima-altaan. Vittuiliko? En tiedä, mutta vastasin hymyillen ettei oikein kiinnosta vesi enää. Lämmin suihku kuului hintaan :0) Sain telttapaikan aivan respan edustalta. Saniteettitiloihin oli lyhyt matka. Teltta pystyyn, kamat sisälle, kuumaan suihkuun ja takaisin syömään evästä. Nauttimaan oluen ja vähän sitä jekkua. Rauhallinen yö ja uni maittoi vaikka satoikin. Varusteissa kannattaa muuten satsata. Huonoissakin oloissa pärjää ja voi olla ihan mukavaakin :0) Alueen respa:

30062007 La Sogne-Grindafjord

Aamu avautui juuri sateen loppumiseen. Pientä epämääräistä tihkua.. Aamupesut, tavarat kasaan ja menoksi. Ajattelin etsiä sen Norjan eteläisimmän kärjen. Epäonnistuin. "Naapurissa tosin kävin. Tienumerot meni sekaisin ja oikealle en eksynyt. Hienot maisemat oli silti. Lyngdalista käännyin Korshamniin.

Ilma oli muuttunut todella kauniiksi. Oli lämmin, aurinko paistoi, eväät esiin ja aamiaisen viettoon. Mikä oli nauttiessa.. Ajattelin siirtymistä pikkuteitä eteenpäin, mutta pidin E39:n maisemista, mutkista, jne. Matkakin taittui sujuvasti. Ihmeteltävää riitti. Siispä käytin "isoa" tietä..

Hellelandissa tankkasin pyörää. Stavangerista seuraava kuva. Norjalaisia ei varmaan vituta mikään. Mielettömät maisemat, pirun hienot autot (ainakin mitä tuolla näki), palkatkin kohdallaan.. Talvella saattaa olla haastavat tiet.

Stavangerin jälkeen tie muuttui taas erilaiseksi. Bru, Sokn, Mosteroy, Rennesoy tarjoilivat todella pitkiä tunneleita ja siltoja. Tuulisella ilmalla varmaan "mukavaa" aluetta. Kauniilla todella sitä. Mosteroyssä tankkasin eväspuolta itselleni. Siitä lähdin Rennesoytä kohti normi-ajonopeutta noudattaen. Ihmettelin kun paikallinen auto ohitti minut kohtuullisen kovaa. Päätin lähteä peesiin. Arvelin autoilijalla olevan tietoa edessä olevan lossin aikatauluista. Arvaus oli oikea. Lossia lastattiin kun jonon hännille saavuimme peräkanaa. Lähtöaika oli ilmeisesti käsillä, koska lossivahti lopetti laskuttamisen 5-10 autoa ennen minua. Viittilöi vaan sisäänajoa. Sehän sopi mulle. Lossimatkalla oli mukava katsella maisemia. Ei tarvinut keskittyä ajamiseen.

Mosteroy:

Rennesoy ja lautta:

Pakollinen "tauko" ja menopeli:

Vastarannalta suuntasin kohti mahdollista majoittumista. Ajatuksena oli seuraavana päivänä jatkaa tietä E134. Tienristeyksen tienoo oli sopiva kiintopiste. Muistaakseni seurasin jotain campingalueen mainoskylttiä syrjemmälle. Sattumalta löysinkin oikein mainion majoitusalueen. Grindafjord feriesenter. Aamuinen peseytymismahdollisuus voitti (lämmin vesi). Ystävällinen respan setä antoi kaksi vaihtoehtoa majoituksen sijainnille. Toinen oli lähellä respaa-lähellä lapsiperheitä ja meteliä. Toinen oli kauempana respasta-kohtuulähellä suihkuja ja ennen kaikkea ihan veden äärellä. Aivan loistavan hieno paikka. Yllättäen valitsin rannan. Teltta pystyyn, vaatteita kuivumaan, evästä naamariin oluen kera ja vatsa täynnä maistelemaan jekkua illan saapuessa yhä lämpimälle rantakalliolle (n.5m teltan ovelta). Väsymys (raukeus) tuli melko pian. Ilta oli kuitenkin niin hieno, että siirsin rompeet ja itseni telttaan sisälle. Ovi auki pystyin nauttimaan maisemista, rauhasta ja juomasta ja olin valmis käymään unten maille ainoastaan sulkemalla teltan oviaukon. Loistavaa!! Kaikenkaikkiaan oli kokonaisvaltaisesti mahtava päivä. MP-matkailua parhaimmillaan :0) Seuraavat kuvat on otettu yöllä n.03:20 teltan oviaukosta.

 

1.7. Su Grindafjord-Numedalslågen

 

Aamulla hyvin levänneenä lähdin jatkamaan matkaani. Keli oli hyvä. Edessä siskon karttakirjasta kopioidun sivun mukaan E134-tie, lisähuomautuksena maisemallisesti kaunis. Ja oli! Tuolle pätkälle mahtui kunnon nousuja ja laskuja ja mutkia ja tunneleita ja ihan kaikkea mitä motoristi voi tahtoa. Yksi tunnekikin jossa meinasi lipsahtaa.. Tunneleissa on pääosin kohtuu-hyvät valot, noissa ei aina ollut. Kaikkihan meni ihan jees, mutta yhdessä tunnelissa olikin kesken ihan kunnon mutka. Ja se oikeasti taittui varmaan jotain 200astetta. Pää meinasi mennä pyörälle. Pyörä melkein seinään ukkoineen, mutta sain jarrutettua ja korjattua. Onneksi.. Matkalla sai ihailla kesäisiä näkymiä ja ensimmäinen stoppi olikin jossain matkailusessiossa. Tuolta kortit Suomeen ja pientä evästä naamaan.

 

Evästettyäni jatkoin matkaa. Maisemien ihailupaikat löytyivät helposti. Tien varteen oli tehtynä mukavia levennyksiä pysähdyksiä varten. Noilla oli kohtuullisesti matkailijoita, eli aina kun näkyi iso lauma jengiä, kannatti itsekin pysähtyä ihmettelemään mitähän näkyy.. Langfoss oli näyttävä sellainen.

Muistaakseni putouksista seuraava oli hauska. Tunnelista ulostulon kohdalla vettä tuli sumuna päälle. Yllättävä efekti ja eikun seis ottamaan kuvatusta:

Yksi asia jäi harmittamaan. Olisi pitänyt mennä kastautumaan noihin ihanan värisiin puroihin, edes kerran.. Mutta jäi tekemättä. Tuskin siellä mitään älyttömän lämmintä vettä olisi ollut. Tai mistä sitä tietää. Ehkä vielä joskus.

Pari vähän korkeampaa putousta:

Sitten olikin vuorossa ihmeellisiä ihmisen rakentamia systeemejä. Sysenvatn. Valtavan kokoinen no kai tota jonkinlaiseksi tekojärveksi voisi kutsua.. Korkeuskin alkoi olla jo kohillaan.. Meinasi ihan alkaa kylmämään..

Mutta yhä ylös yrittää ja sainkun sainkin maisemasta ja moposta lumikuvaa :0)

Tuosta ajelu jatkui kylmällä ylängöllä tuhottoman pitkän tuntuisesti. Takkiin oli kaivettuna jo hyvissä ajoin välivuori, mutta ei tuntunut tarpeeksi auttavan. Pidin kohtuullista matkavauhtia yllä. Silti minut ohitti joku ilmeisesti paikallinen Ari Vatanen. Tuota autoa seurasin mielihyvin. Näkyvyys oli ylängöllä varmaan kilometrejä eteenpäin ja matka todella eteni. Mukavasti sain vetoapua Geiloon asti. Geilossa aloin suunnittelemaan mahdollista yöpymistä, eli lisää ruokaa matkaan. Nälkäkin oli hirmuinen. Ensin ajattelin edetä Goliin ja sieltä seiskatietä kohti Osloa. Tulin 5km ajon jälkeen toisiin ajatuksiin. Palasin Geiloon ja lähdin ajamaan tietä 40 etelään. Ympäri mennään ja yhteen tullaan..

Pyörä oli kerran pari nikotellut hiukan noissa syvissä tunneleissa. Dagalissa meinasin mennä johonkin lasketteluhotelliin tms.. mutta sinne tie alkoi nousemaan taas kerran todella ylös. Ylhäällä on kylmä ja teltassa ei ole kiva palella. Palasin takaisin. Tie todella pomppuinen ja vauhtia reilusti. Kilometrin piston tein ylös alas.. Ja siitä alkoi ongelmat. Pyörä alkoi pätkimään ihan tosissaan. Päätin edetä mahdollisimman nopeasti seuraavaan asutuskeskukseen. Laskun, tasaisen maan ja joenylityksen se kesti ja sit ei suostunut käymään.. Ylämäkeen loppui meno. Puolisen tuntia yritin saada vehjettä käyntiin, mut ei onnistunut..

Muistiin palasi juuri jokea ennen ollut levähdysalue. Sellainen jossa oli rakennus sisältäen wc:n ja pienenpienen turisti-infopisteen. Sinne liukumalla pääsinkin. Levähdysalueella lisää ropausta, mut ei ota tulille. Hirveä vitutus päällä. Kylmä, nälkä jne.. Evästä naamaan, kato hyvä ruoka-iloinen mieli. Uusi yritys pyörän kanssa. Lähtee tulille, mut hyytyy samaan mäkeen.. Taas takaisin levähdysalueelle. Pyörä kävi satunnaisesti jos sai kierroksia. Todella huonosti silti, JOS. Mietin vaihtoehtoja. Siskolle Suomeen, selvitätkö miten saisin ton paskan Tukholmaan. Junalla tms. koska rahaa siihen ei hirveästi ole.. Puhelimen akku tietenkin lähes finaalissa. Levähdysalueen wc:n ovet olivat lukossa!! Jumalauta! Viestillä vaihtoehtotiedot ja päätin odottaa aamuun ja infopisteen aukeamiseen. Teltta pystyyn, epätoivontunteet vallalle, reilusti voimajuomaa ja suutuspäissä nukkumaan.. Yöllä alueella meikäläisen herätti raskaan kaluston käyntiääni. Paska-auto oli tullut tyhjentämään kaivot. Toimenpiteen valmistuttua setä avasi vessojen ovet! Jihuu! Puhelin vessan pistorasiaan latautumaan. Tuli omatkin jutut hoidettua nautinnolla. Aurinko paistoi vähän risukasaan.

0207 Ma

Aamulla odottelin infon aukeamista. Siinä istuskellessa huomasin Kawasta takarenkaan päältä jotain omituista.. Siellä olikin rele. Olin mä niitä omilta paikoilta edellisenä iltana tutkinut (vaikken mitään ymmärräkään), mutta tuokun ei ollut siellä missä piti. Yksi johto liitoksesta irti!! Johto sormella paikalleen, virrat pyörään ja kokeilu...LÄHTI KÄYNTIIN NORMAALISTI!!! Erkkaria varusteista, johdon teippaus kohtaan ja testi. TOIMII!! Levähdysalueella olleet venäläisseurue ja joku asuntoautoilija-pariskunta olivat varmaan iloisia kun aamutuimaan jyräyttää tehoputkella olevan kovaäänisen roksottimen käymään ja vetää pari siivua edes-takaisin tiellä urku auki. Tavarat kasaan ja menoksi. Lähimpään seuraavaan kaupunkiin/kylään. Sieltä löytyi autokorjaamo jonne selvittämään josko voisivat kolvata johdon kiinni. Virallisen Citroen-korjaamon asentaja teki työtä oman hommansa sivulla. Johto oli kiinni ja korvauksen suuruutta kyselin. Josko jotain sais. Annoin kahvirahat, saa kunnon paakelsitkin päälle.

Luotto ja maku tuosta meni kuitenkin. Päätin lähteä lähemmäs Tukholmaa ja olin muutoinkin ajanut sen lenkin mitä suunnittelin. Jossain Arbogan tienoilla etsin teltalle paikkaa leirintäalueelta. Kello oli jo vaikka mitä. Yhteen olisi maksanut n40e teltalle paikka. Kunnon matkailuhelvetti. Oli huvipuistoa ja vaikka mitä. No ei todellakaan sinne. Toisen löysin jostain hevonkuusesta. Jos respa ei auki, ota yhteys "Raneen". Rane asuntovaunupaikalla x. Kyseistä paikkaa ei tosin alueen hieno kartta tuntenut ollenkaan. No jos ei Ranea löydy, soita numeroon xxx. Respan seinässä oleva puhelin ei toimi, omalla ei saa annettuihin numeroihin mitään yhteyttä. Vaikka kokeili mitä maakoodeja tai ilman. Eli matka jatkui. Seuraavan pienen leirintäalueen respa oli kiinni, mutta mökäputket toivat vanhemman herrasmiehen kysymään tarpeita. Kruunuja ei ollut, kortti ei käynyt, mutta setä sanoi ottavansa euroja vastaan. Kiva setä! Teltta pystyyn, eväitä naamaan ja unten maille. Alue osoittautui paskaksi. Se sijaitsi kahden risteyksen välissä. Tiellä kulki ihan läpi koko yön rekkoja. Kiihdytys-jarrutus toistui vähintään 10min välein.. Reilu lääkitys ja ekaa kertaa tulpat korviin yöksi. Jo unikin tuli :0)

0307 Ti

Mulla oli alunperin paluu varattuna 5.7 päivälle. Sain sen aamusta vaihdettua täksi päiväksi. Hyttiluokka nousi tosin jonkin verran ja rahaakin tarvivat enempi. Laskin, ettei tuo haittaa. Menisi sitä rahaa yöpymiseenkin. Aamusta kamppeet kasaan, mopoon bensaa ja kohti Tukholmaa. Olin satamassa vaikka kuinka monta tuntia ennen lähtöä. Käytin ajan maleksimiseen. Seurailin liikennettä, seurailin kännissä olevia Suomituristeja, ihmisiä, nukuin torkkuja pyörän vieressä.. Lopulta laivaan. Pakollinen Tukholman maisemakuva tuli otettua. Toinen kuva kivasta hytistä.

   

Laivassa illalliselle alacarteen. Oikein syötävää, mut ei mitään loistavaa. Kaupasta tuliaiset, muutama olut ja nukkumaan kunnon sänkyyn telttaöiden jälkeen. :0) Seuraavana aamuna Hesasta kotiin pikapyrähdys.. Kilometrejä kertyi muistaakseni 2900-3000km.

LOPPUKANEETIT:

-Sateella on paska ajaa silmälasit päässä.. Kaikki huurtuu. Visiiri auki, ilman laseja kun ajaa tarpeeksi->silmät kipeytyvät todella pisaroista. Ja tämä tapahtuu huomaamatta. Myöhemmin olen ostanut pinlock-visiirin ja LUOJALLE KIITOS tuosta keksinnöstä.

-Norja on hyvin lähellä ja edullisesti saavutettavissa. Ei se hintataso niin korkea siellä ole kun tekee itse eväät, nukkuu teltassa jne.. Hyvin kaunis maa.

 -Mökäputki alkaa koskemaan korviin. Ja kovaa.. Korvatulppia on pakko käyttää. Niitä ei tartte tukea hirveän syvälle. Sillai välimalliasennus..

-Norjaan on päästävä uudelleen joskus.

Muita vielä: vain onnettomilla kopiokartoillakin pärjää. Paskimmatkin kokemukset ja syvimmät mielentilat todella naurattavat ajan kuluttua. Ne on elämyksiä :0) Reissussa kannattaa pitää jonkinlaista vararahastoa, jos... Tai sit pitää olla hyvät vakuutukset tms. ratkaisumallit. Reissuun kannattaa valmistautua, mut ei liikaa. Antaa mennä vaan ja kilometrien kertyä...