Erilainen kirjoitus verrattain normijuttuihin.

 

Kaikki alkoi eilen. Rakas Opeliximme puski ohjaustehostimen nesteet pihalle. No se oikeestaan vaan lopetti toimintansa ja sitten sitä tutkailin netistä että mistä nyt moinen?? No järjestelmän putkisto maksaa tod.näk. jotain 400e. Ei oo mun juttu. Kokohärdelli paria tonnia. Eli halvempaa olisi ostaa koko auto :0)

 

No autolle katsomaan ja säiliö tyhjä. Töistä lähtiessä lähimpään kauppaan ostamaan lisää. Ei auttanut. No Haminasta lisää ja sitä lisätessä huomasinkin, että allehan ne painuu... Illalla ensin sitikan kaivuu lumikasasta ja käymään onnistuneesti. Siinä on vaan vikana se, ettei pyyhkijät toimi. Eihän niitä tarvi tällaisilla pakkasilla. No autojen paikan vaihto ja iltasella vielä opelin alle tunkkia ja kurkistuksia tuleeko neste kalliista vai hiton kalliista paikasta ulos. Letkurikko diagnoosi.

 

Yhden letkun uusineena ajattelin ongelman olleen kohtuu helppo. Tosin ei nähnyt kunnolla minne se letku oikeasti menee. Aamulla herätystä ja duuniin lähteminen. Tai oikeestaan sen yritys. Sitikka ei suostu edes starttaamaan. Kuuluu naks. naks. sitikasta vaan vielä. No laturia autotallista ja virtaa kehiin. Muutama kokeilu ja startti alkaakin yhtäkkiä pyörimään. Mut siihen se elo jäi. Jokakerta kun avaimesta kääntää virtaa, pyyhkijät lähtee ylös. Joo ne menee ylös ja 10cm alas, mutta siihen jää jurnuttamaan. Valoja ei saanut pois vaikka parkkiasentoon viiksestä käänsi. Pakka aivan sekaisin. Tuntui, että kaikkialle muualle meni virtaa ihan itsestäänkin paitsi bensapumpulle.. Ja sittenhän se virtakin loppui.. Odotusta..

 

No toisella yrityksellä kuului naks jo Jouninkin päästä. Vitun ranskalaiset autot... Lopputulemana 1,5h aikaa. Kaikkien sulakkeiden tarkistus irtikäyttäen. Ei auta. Vara-avaimen etsintä ja kokeilu ei auta. Ovien käyttö avaimilla manuaalisesti auki ja kiinni muutama kierros, kokeilu ja sitikka on tulilla!! Herranjestas mikä laite...

 

Päätös: tuohon ei voi luottaa. Eli sillä karhulaan hakemaan hydrauliikkakaupasta letkua ja palkalliset työt saa odottaa. Silmämääräisesti n30cm pätkä helmiliittimillä. Juu ei muuten riitä sitten oikeasti opeliin ja tuohon kohtaan. Ja lisää nestettä. Takaisin ja haminasta hakemaan oletuksella, että kaikkea muuta on paitsi asenne puutuu, kaupasta asennetta. Juu koko 24kpl. Pankkiin kerran arkena maisemissa ollaan. Ei onnistu tilin avaus vaan aikaa pitää varata. V-käyrä nousee.

 

Kotiin, talliin tilaa, opel keulasta talliin korotusrampeille ja peitteitä tukkimaan oviaukkoja. Makuualustapatjan tyyppisellä matolla auton alus myös. 5kW lämmitin puhaltamaan lämpöä ja hommiin. Auton alle jopa tuossa asennossa mahtui. No siellähän näki tietenkin, että ostettu letku on aivan liian lyhyt. Perk.. Määritys= paluupuolen letku ei painetta-orkkisasennuksessakin klemmareitä käytössä ja eikun takaisin keskustaan. Autoliikkeestä letkua metri. Tarviitko klemmareita, no en tietenkään. Niitähän oli siinä laatikossa tallissa.

 

Kotiin ja yksi pää kiinni. Toisen pään sovittelua. Tuhoa juuri ostettu letku, josta saat 10mm putkenpätkän liitosta varten. Onpa lyhyt, mutta menköön. No ne 2 klemmaria mitä vielä tarvii. juu ei ole sopivaa. Tai yksi on. Muita kokoja kyllä. Ja sopivaa etsiessä löytyi edellisestä korjauksesta sopivan mittainen yhdysputkikin. Tuhosin tuoreen letkun turhaan... Juu jäi sanomatta että kaupungista tullessani oli tallin lämmityspuhallin lopettanut toimintansa. Kannessa lukee, jos kuumenee liikaa, anna jäähtyä ja paina ohuella tikulla takapuolelta löytyvää reset-nappia. Paskat siellä mitään sellaista nappia näy. Soitin puhallinta myyvään liikkeeseen ja ystävällinen myyjä tms. etsi tuotteen ja sanoi että ohjekirja kertoo reset nappulan löytyvän vasta 9Kw puhaltimesta.. No hittoako tossa sitten siitä mitään lukee...

 

Takuukuittia ei sitten meinannut löytyä mistään. Vika meinaan paljastui tavallaan. Polttaa kämpästä sulakkeet heti kun puhaltimen laittaa päälle. Ja on toiminut samalla sähkökuormalla aiemmin sen kaikki n.9,5h mitä tuo laite on ollut päällä. Kuitti löytyi ja vuoden takuu loppui 29.11.2010. Ihan sama. Laite matkaan ja robbariin. Laite pöydälle ja asiallinen valitustoimintaseloste. Laite jäi sinne ja asennussetä soittelee varmaan huomenna mikä tuomio. Itse kauppaan ja klemmarit matkaan. Ediä pullo koska janotti jo. Pihalla pakollinen tupakka ja ai niin ne sulakkeet.. Eipä löytynyt sitten palattuani hyllyjen väliin. Etsin ja etsin ja ei. Apua piti kysyä. Avun sain. lopputulema, että ei ole 10A eikä 16A sulakkeita yhtään!! :D Uskomatonta.

 

Agrista sulakkeet ja kotiin jatkamaan liitäntää. No juu, sitten sain kyllä lopunkin letkun yhteen ja nesteet pysymään sisällä. Auto pois pukeilta ja pieni tarvikkeiden siivous. Autotallin patterin osasin laittaa päälle ennen tuota robbarin reisua. Alkoi olla liian kylmä.. Tallista poistuessani mittari näytti ylhäällä jo jopa -2. Ja kello sitten puolikuusi. 11 tuntia mennyt tässä säätämisessä, osien haussa, hermojen menettämisessä jne jne.. On näköjäät aika-ajoin vaan päiviä jolloin homma ei mene putkeen ja olo ei ole ihan lets go.

 

Mitähän huominen tuo tullessaan??

 

terv: Lokinkadun isäntä.